Tips & Ideer

Krydskærvskruehoveder på lejekasser
Låsning af tandhjulet til motorakslen

Låsning af tandhjulet til motorakslen

I Hercule's samlevejledning kapitel 6. Motor Assembly beskriver Paul vigtigheder af at låse tandhjulet til motorakslen.

Tegning lånt af  RoR
Jeg har set på flere hjemmesider at folk knækker en del bor når de skal låse tandhjulet. Så efter råd fra Ole Madsen besluttede jeg at gøre tingene lidt i omvendt rækkefølge.

Jeg startede med at afkorte motorakslen som beskrevet i kapitel 6.

Da jeg havde filet enden ren limede jeg tandhjulet fast til motorakslen med Locktite 601.

foto lånt af   RoR
Efter et døgns tørretid, spændte jeg motoren op i en maskinskruestik, og fikserede tandhjulet med en klemme.

Med motor og tandhjul fikseret borede jeg den første millimeter med et pinolbor, fordi det er mere robust end et almindeligt bor,

for så at bore resten med et almindeligt 1½ mm HS bor og en lille dråbe borevæske.

Til sidst påførte jeg siderne af hullet en lille smule Locktite med en tandstikker trykkede en hærdet stålstift ned i hullet.

Krydskærvskruehoveder på lejekasser

Lejekasserne er en sandwich af 4 fire plader. Logoplade på 1mm, en 3mm plade,  5mm med et hul i midten til kuglelejet, og en bagplade ligeledes med et hul til kuglelejet. De fire lag er skruet sammen med 4 M3 skruer og sikret med låsemøtrikker. Krydskærvsskruer er jo ikke noget man normalt ser på "rigtige" lokomotiver, fandt jeg på at fylde krydskærven ud med akryl spartelmasse inden jeg malede dem.

Lejekassen med akryl spartelmasse over krydskærven. Akryl spartelmasse er skåret ren. Efter at lejekassen er malet sort ligner skruen en nitte.
Copyright © 2000-2009 by Steen Rudberg.
Last Updated: 29. december 2009 13:18:36 +0100.